Absența inscripțiilor în latină înseamnă oare și absența populației romanice din Dacia post-aureliană?
![]() | |
| Sigiliu imperial emis de Heraclius (Catalogue of Byzantine Seals - Dumbarton Oaks) |
Dacia post-romană reprezintă, într-adevăr, un exemplu evident de perturbare gravă a evoluției societății locale, în contrast cu ceea ce s-a întâmplat în Italia, Hispania, Galia și chiar Africa de Nord, dar se observă numeroase similitudini cu situația din provinciile balcanice ale Imperiului Roman (Moesiile, Macedonia, chiar și Dalmația) după prăbușirea limesului danubian în anul 602.
În timp ce Occidentul a cunoscut o continuitate relativă a structurilor sociale, culturale și administrative din epoca romană, Dacia și fostele provincii imperiale din Balcani au experimentat o ruptură mult mai accentuată și mai brutală față de ordinea romană, marcată de schimbări semnificative în plan social și cultural-identitar.A fost oare Dacia post-romană o excepție? Similitudini privind discontinuitate epigrafică post-romană în Dacia și în regiunea balcanică
Retragerea aureliană a determinat o scădere abruptă a creațiilor epigrafice în Dacia1; singurele inscripții din epoca post-romană fiind cele lăsate de trupele romane rămase în anumite puncte strategice de la nord de Dunăre (Dierna, Drobeta, Sucidava, Romula) în secolele III-VI2, cât și înscrisuri pe obiecte care fie au aparținut triburilor barbare, fie nu pot fi atribuite în mod cert unei anumite populații.
La o primă vedere, am putea interpreta această tăcere epigrafică drept un semn al dispariției populației romanice din Dacia după retragerea aureliană. Dar să nu ne grăbim să tragem o concluzie superficială. Oare ce s-a întâmplat în Balcani după retragerea heracliană?
Un mileniu de tăcere la nord ...și la sud de Dunăre
La fel ca în cazul Daciei, numărul inscripțiilor în limba latină în provinciile balcanice ale Imperiului Roman se prăbușește la practic zero imediat după prăbușirea limesului danubian în anul 602. De la 152 de inscripții în limba latină în secolul al VI-lea, numărul mărturiilor epigrafice latinești scade la doar două în primul sfert al secolul al VII-lea3: o inscripție pe un sarcofag din orașul Salona, Dalmația (c. 612)4și un sigiliu imperial găsit Dobrogea (datat între anii 613-625)5. Așadar, nici vorbă de un declin lent al epigrafiei latine în Balcani, ci o este dispariție bruscă.
Iar după această dată, timp de un mileniu6, în cea mai mare parte a Balcanilor7 se așterne o tăcere deplină în planul creațiilor epigrafice aparținând populației romanice orientale.
Așadar, aceeași discontinuitate epigrafică din Dacia se observă și în fostele provincii imperiale din Balcani - unde continuitatea populației romanizate este incontestabilă, astfel că este evident că absența inscripțiilor latine în Dacia Traiană după 275 nu poate fi considerată, în sine, un argument decisiv pentru absența populației romanice.
Discontinuitatea epigrafiei latine în unele provincii romane nu poate fi atribuită exclusiv și în mod simplist dispariției populației romanizate. Există mai mulți factori care explică încetarea producției epigrafice, deși populația persistă în regiunea respectivă.
De ce au renunțat romanii să mai scrie inscripții pe scară largă?
Inscripțiile reprezentau o formă importantă de comunicare și comemorare în lumea antică romană. Însă, așa cum a observat istoricul Ramsay MacMullen8, producția acestor inscripții nu a fost constantă de-a lungul perioadei romane. Acest fenomen a cunoscut o perioadă de efervescență în primele două veacuri după Hristos, după care urmează un lung declin, cu redresări modeste în unele regiuni. Vârful producției epigrafice a fost atins la sfârșitul secolului al II-lea și începutul secolului al III-lea. În contextul crizei care a măcinat imperiul în veacul al treilea, numărul de inscripții noi a scăzut dramatic în multe regiuni ale Imperiului, inclusiv în provinciile balcanice9. Așadar, fenomenul epigrafic era deja în declin în momentul retragerii aureliene, nu doar în Dacia, ci în multe zone din Imperiu.
Ce a determinat această fluctuație și ce ne spune asta despre societatea romană?
Explicațiile pentru acest fenomen sunt diverse și constituie un subiect de dezbatere în rândul istoricilor. Unii istorici au interpretat declinul producției de inscripții ca un semn al decăderii Imperiului Roman, alții au sugerat că ar fi fost un efect al edictul lui Caracalla prin care toți oamenii liberi din imperiu primeau cetățenia romană10, iar alții au vorbit despre un cumul de cauze: dificultățile economice, reducerea activității edilitare, triumful creștinismului, declinul instituțiilor civice tradiționale bazate pe competiția publică11.
De ce evoluțiile din Occident nu explică declinul culturii latine în Dacia și Balcani?
Pe lângă aceste cauze generale, în urma unei analize atente putem distinge o serie de factori particulari ce explică declinul culturii în Dacia și în provinciile romane din Balcani, elemente care se aplică într-o măsură mult mai mică în Occident, Africa de Nord ori în regiunile din Orient (Caucaz, Anatolia).
Romanitatea din Balcani, fragmentată și izolată, a urmat o traiectorie mult mai încâlcită în contrast cu regiunile coezive de limbă romanică din Occident.
- Instabilitate prelungită. Spre deosebire de Occident, unde barbarii germanici au format rapid regate stabile, în Balcani, prăbușirea limes-ului danubian în 602 d.Hr. a aruncat regiunea într-o perioadă de instabilitate, fragmentare și insecuritate profundă în următoarele secole, cu invazii succesive ale slavilor, avarilor, bulgarilor etc. Și totuși populația romanică a supraviețuit în aceste condiții vitrege în Balcani...chiar dacă au încetat să scrie inscripții. De ce ar fi fost diferită Dacia?
- Fragmentare. În timp ce regatele barbare ale vizigoților, vandalilor, francilor și ostrogoților apar în Occident imediat după cucerirea provinciilor imperiului, copiind în mare parte sistemul administrativ roman și preluând numeroase elemente din civilizația romano-creștină. La polul opus, în Balcani, provinciile romane sunt înlocuite de triburi și uniuni tribale slave, entități cu o organizare relativ primitivă, care erau adesea în conflict unele cu altele. Triburile invadatoare reușesc târziu să creeze formațiuni statale stabile la mai multe decenii după prăbușirea administrației romane12.
- Prăbușirea vieții urbane. Orașele au jucat un rol crucial în răspândirea limbii și epigrafiei latine în Imperiul Roman13. Însă, în urma retragerii trupelor romane și a instabilității create de invaziile din sec. VI-VII, viața urbană în Balcani a decăzut semnificativ 14, iar acest context a redus dramatic oportunitățile și necesitatea producerii inscripțiilor publice, care erau anterior un element important al culturii romane urbane. Cele mai afectate orașe au fost cele situate în zona mai romanizată din nordul Balcanilor, astfel că populația romanică s-a ruralizat rapid, dispersându-se în comunități mai mici și izolate15. Nici viața urbană în Occident nu a scăpat neatinsă în urma perturbărilor de la finalul antichității, însă declinul a fost incomparabil mult mai redus. Așadar, situația din Balcani este mai similară cu cea din Dacia, unde viața urbană dispare, decât cu cea din Occident.
- Marginalizarea populației romanice. Interacțiunile între barbari și populația locală din Balcani par să fi fost limitate. Spre deosebire de Occident, unde legăturile între autohtoni și alogeni sunt bine documentate, absența legilor pentru romanicii din Balcani sugerează lipsa integrării populației latinofone în structurile administrative și economice ale societății slave. În acest context, limba latină, odinioară dominantă în regiune, își pierde treptat importanța, fiind înlocuită de greacă și limbile slave. După cum se poate observa, nu doar în Dacia lipsesc atestările coabitării romano-barbare.
- profilul montan și periferic al romanicilor de la nord și sud de Dunăre. Ca urmare a factorilor prezentați anterior, populația romanică din Balcani, cât și cei de la nord de Dunăre, și-au găsit refugiul în regiunile montane, în relativă izolare față de alte popoare, unde au trăit timp de secole fără organizare statală, fără cultură scrisă, fără cetăți și orașe16. În aceste condiții nu este surprinzător faptul că bizantinii îi descoperă târziu pe vlahi din Balcani - ba chiar și mai târziu pe albanezi, deși trăiau într-o regiune de maximă importanta pentru imperiu. Dacă cronicarii îi "descoperă" târziu pe albanezii și vlahii care trăiau în Bizanț, oare cât de mult îi interesa ce se întâmpla în codrii seculari de la nord de Dunăre?
Concluzii
Această analiză subliniază importanța contextualizării și a abordării comparative în studiul istoric. Ignorarea contextului regional poate duce la concluzii simpliste și probabil eronate.
În cazul Daciei și al fostelor provincii imperiale din Balcani, "intrarea sub radar" a populației romanizate pare să fie un fenomen mai amplu, care necesită o interpretare mai nuanțată decât simpla ecuație "absența inscripțiilor = absența populației". În mod clar discontinuitatea epigrafică nu înseamnă automat și discontinuitate demografică.
Inscripțiile nu reproduc întreaga realitate lingvistică dintr-o regiune, ci reprezintă doar o mică parte a utilizărilor unei limbi, excluzând-o nu doar pe cea mai frecventă – adică limba vorbită – ci și cea mai mare parte a scrierilor, care din cauza faptului că au fost realizate pe materiale perisabile, nu s-au păstrat. Un exemplu clar de realități care au trecut neobservate îl oferă limba bască, ale cărei ultime mărturii epigrafice apar în timpul Principatului, dar apoi dispare fără a lăsa o urmă scrisă până în Evul Mediu17.
Note
![]() | |
| Sigiliu imperial emis de Heraclius, similar cu ultima inscripție latină medievală descoperită în Balcani, exceptând orașele dalmate (Sursa: Catalogue of Byzantine Seals at Dumbarton Oaks) |
Bibliografie



Pentru inscriptiile latine din provinciile sud-est europene ale Imperiului Roman a se vedea H. Mihaescu, "La langue latine dans le sud-est de l"Europe", Bucarest-Paris, 1978(400 p.), lucrare urmata de cea intitulata "La romanite dans le sud-est de l'Europe", Bucuresti, 1993(600 p.), consacrata mostenirilor limbii latine in aceasta parte a continentului european(limbile romana si dalmata, precum si elementele latine din albaneza, din greaca bizantina si neogreaca si din limbil slave meridionale).
RăspundețiȘtergere