Maghiaro-sumeromania: Sunt oare maghiarii descendenții evreilor antici și ai sumerienilor? Adam si Eva vorbeau în maghiară în Grădina Edenului?
Suntem bombardați zilnic cu teorii dacomaniace năstrușnice încât am putea crede că doar noi suntem capabili de astfel de idei crețe, totuși basmele prezentate drept adevăruri istorice se regăsesc și la alte popoare din Europa1 - de la polonezii care au reușit să-i înfrângă pe Alexandru Macedon și Iuliu Cezar,2 la Danemarca e Dacia,3 la întemeierea orașului Reval din Estonia de către valahi,4 la descendența popoarelor medievale din personaje biblice.5
Însă una dintre cele mai amuzante "manii" protocroniste din Europa se găsește chiar într-o țară vecină, în Ungaria.
Să începem cu zorii umanității: Știați ca maghiara este limba primordială a omenirii (adică cea a lui Adam și a Evei) care a pătruns în toate celelalte limbi (inclusiv greaca veche și ebraica)? Ori cel puțin asa credea cărturarul maghiar Istvan Horvát, directorul Bibliotecii Naționale Széchény din Budapesta.6
Teoriile lui Horvát au fost îmbogățite cu noi elemente fantasmagorice în deceniile următoare, cu adepții acestor teorii "găsind" peste 6.000 de toponime maghiare în întreaga lume, din India și Filipine, până în Malta și Burkina Faso.7 Cam la fel cum pseudo-cercetători dacomaniaci au "găsit" 80 de milioane de vorbitori de limbă dacică prin India sau China.
Pseudo-istorici, precum Laszlo Botos, Atilla Grandpierre, András Zakar, Kornél Bakay sau Kazmer Ujvarosy, au găsit "legături" între maghiari și sumerieni,8 evrei9 sciți și huni.10 Ba chiar și turcii, tibetanii și japonezii sunt și ei înrudiți cu maghiarii.11
Dar și Iisus era de fapt, în esență, maghiar, fiind un prinț part, iar parții, veniți din Asia Centrală, erau de fapt maghiari. Ba chiar și magii de Răsărit, care l-au vizitat pe pruncul Iisus, erau maghiari.12
Nici civilizația greco-romană n-a scăpat, întrucât, potrivit lui Atilla Grandpierre, civilizația grecească se bazează pe cunoștințele preluate de la maghiari și nota că "grecii antici, ar putea să le mulțumească actualilor maghiari - care erau denumiți sciți - pentru scris, filosofie, cunoașterea naturii, pe scurt, pentru cultura lor".13
Dar teoriile devin și mai fascinante, ba chiar Odin și zeitățile din mitologia nordică au chipurile nume maghiaro-ebraice.14
Aceste "adevăruri tulburătoare" despre maghiari sunt la fel de șocante ca cele despre daci. N-am explorat suficient partea mistică a acestor teorii, dar nu m-ar mira să aud că maghiarii au săpat tuneluri pe sub pusta panonică ca să ajungă la piramidele construite de ei în Egipt.15
Aceste idei fantasmagorice nu și-au pierdut popularitatea; iar unele instituții media proguvernamentale din Ungaria le răspândesc în mod activ. Șase dintre cele mai populare zece forumuri despre istorie din ediția online a cotidianului de dreapta Magyar Nemzet (al doilea cel mai popular ziar național din Ungaria) discută chestiuni legate de turanism (o ideologie pan-naționalisă) - în mare parte într-o lumină favorabilă. Printre cele mai populare materiale sunt cele cu titlurile: „Avem nevoie de rudenie sumeriană?”, „Originea lui Iisus”, „Cea mai veche civilizație din Europa își are originea în Ungaria”.16
Din nefericire, unele dintre aceste teorii naționaliste au intrat uneori și într-un manual de istorie alternativă pentru copii de 11-12 ani....17
Astfel de basme ar trebui să ne facă să dăm dovadă cu precauție și să nu mai credem orbește acele teorii prea frumoase să fie adevărate care ne fac gâdilă orgoliul. Pe baza experienței mele ca istoric am ajuns la concluzia că acele teorii care sună glorios sunt în cele mai multe cazuri niște aberații...
FOTO: Adam și Eva în manuscrisul iluminat Escorial Beatus din secolul al X-lea.NOTE
1 Pentru o prezentare cuprinzătoare pe tema miturilor fondatoare în Evul Mediu vezi Brady & Wadden 2022; Leyser 1994
2 Povestea apare în "Chronica Polonorum" a episcopului Vincent din Cracovia (cunoscut și sub numele de Wincenty Kadłubek). Scrisă în jurul anului 1200, cronica este un exemplu perfect de cronică medievală care amestecă deliberat mitologia, legenda și istoria pentru a construi o narațiune eroică despre originile unui popor. Vercamer 2017, p. 228- 231.
3 Cronicarii medievali au transformat antica Dacia într-un construct identitar care servea scopurilor lor narative de a oferi legitimitate tânărului regat al Danemarcei. La fel ca în cazul goților - care și-au fabricat o legături cu geții din Antichitatea clasică, asocierea Danemarcei cu Dacia avea drept scop să confere danezilor o descendență prestigioasă și veche, care să îi plaseze în rândul civilizațiilor europene majore. Nu există niciun document care să indice o migrație din Dacia spre Danemarca, zero dovezi arheologice. Niciun istoric cu toate țiglele pe cap nu cred că danzii sunt urmașii dacilor doar pentru că Danemarca apare pe unele hărți medievale drept Dacia, iar regele danez Cristian I apare menționat drept rex Dacie. Este evident pentru orice cunoscător de istorie că danezii pur și simplu și-au fabricat o origine antică glorioasă, un lucru comun în epoca medievală unde diverse popoare se pretindeau descendenți ai troienilor, romanilor, sciților, sarmaților etc. Pentru informații adiționale privind pretențiile medievale la moștenirea numelui anticei Dacia vezi: Jakobsen 2012; Mureșan 2020; Brady & Wadden 2022, p. 25-45, 271.
Medalia festivă a lui Bartolomeo Melioli din Mantova în care regele danez Cristian I apare menționat drept rex Dacie, Musei e Biblioteche in Comune
4 Mircea, Iulian, Curioasa legendă a fondării orașului Reval (Estonia) de către valahi (români). O lecție despre importanța simțului critic în analiza istorică
5 Legende privind descendența biblică a popoarelor lumii erau ceva comun în perioada medievală. Al treilea fiu al lui Noe, Iafet este considerat, alături de frații săi Sem și Ham, reîntemeietor al seminției omenești după potop, fiind etichetat drept strămoșul popoarelor europene în literatura medievală. Leyser 1994, p. 5. Iafet era așadar și strămoșul românilor. În Cronica vremurilor trecute, scrisă la Kiev de călugărul Nestor în sec. XI, se menționează că de "Seminția lui Iafet se țin și Varegii, Suedezii, Norvegii, Gotlandezii, Rușii, Anglii, Galițienii, Volochii, Romanii, Nemții, Carolingii, Venețienii, Francii și alte popoare". Popa-Lisseanu 1935, p. 31-33
6 Hites 2022
7 Egorova 2014
8 Fodor 1976
9 Ujvarosy 2014
10 Zegernyei 2013
11 Ungváry 2017, p. 409-410
12 Ungváry 2017, p. 409-410
13 Grand 2009. Ipoteza nedovedită a rudeniei între sciții de neam indo-european și maghiarii de neam fino-ugric datează încă din evul mediu. În chiar cea mai veche cronică (de fapt gestă) ungurească, Gesta Hungarorum a notarului anonim al regelui Bela, se afirma că maghiarii se trag din sciți și se numesc maghiari după Magog, fiul lui Iafet din Vechiul Testament, iar descendenții lui Magog l-au născut pe „mărețul și extrem de puternicul rege Attila”, care a mers în ținutul Panoniei, conducând poporul care a ieșit din țara sciților. Rona-Tas 1999, p.423–428; Kolt 2023, p. 27-43.
14 Ujvarosy 2014
15 Aranyi 2012
16 Ungváry 2017, p. 394, 410
17 Bakay et al. 2004, Zegernyei 2013, Nagy 2014.
BIBLIOGRAFIE
Fodor 1976. | Fodor Istvan, Are the Sumerians and the Hungarians or the Uralic Peoples Related?
Hites 2022. | Hites Sándor, Language interest: Hungarian în: Joep Leerssen (editor) Encyclopedia of Romantic Nationalism in Europe
Jakobsen 2012. | Johnny Grandjean Gøgsig Jakobsen, Why Dacia? The background for a peculiar province name
Brady & Wadden 2022. | L. Brady, P. Wadden (editori). Origin Legends in Early Medieval Western Europe
Leyser 1994. | Karl Leyser, Communications and Power in Medieval Europe: The Carolingian and Ottonian Centuries
Donecker 2011. | Stefan Donecker, Wallachian Settlers in the Baltic Sea Region. A Humanist Tale of Migration and Colonization, and its Implications for the Mental Maps of Early Modern Europe
Egorova 2014. | Egorova Ekaterina/DailyNewsHungary, 9 amazing facts about the Hungarian language that most people have never heard of
Aranyi 2012. | Laszlo Aranyi, A gizai piramisok építőjeként az - egyébként magyarul író olvaso es beszelo egyiptomi nepet jeloli meg a tudomany
Zegernyei 2013. | Zegernyei/Nyest.hu, Bakay Kornél tudománya
Grand 2009. | Pierre Grand, Ancient People of the Royal Magi: The Magyars
Ujvarosy 2014. | Ujvarosy Kazmer, The Hebrew-Magyar Odin Odin's One Eye Provides the "One I" Etymology
Adams & Van Gerven & Levy 1978. | William Y. Adams, Dennis P. Van Gerven and Richard S. Levy, The Retreat from Migrationism în: Annual review of anthropology, Vol. 7, p. 483-532
Hahn 2010. | Hans Peter Hahn, Leo Frobenius in West Africa: Some Remarks on the History of Anthropology
Krause și Slocum. | Todd B. Krause, Jonathan Slocum, Introduction to Gothic
Malefijt 1974. | Annemarie de Waal Malefijt, Images of Man. A History of Anthropological Thought
Dini 2014. | Pietro U. Dini, Foundations of Baltic Linguistics
Kolt 2023. | Kiri Kolt, Go the Distance: Concepts of Migration and Origin in the Gesta Hungarorum of the Anonymous Hungarian Notary
Mureșan 2020. | Dan Ioan Mureșan (2020), Rex Dacie' / 'regina Dacie'. A Connected History from the Baltic to the Black Sea at the Waning of the Middle Ages (part I), in: Archiva Moldaviae XII, p. 15-87
Plassmann 2006. | Alheydis Plassmann, Origo gentis: Identitäts- und Legitimitätsstiftung in früh- und hochmittelalterlichen Herkunftserzählungen (recenzie)
Rona-Tas 1999. | Andras Rona-Tas (1999), Historical Traditions, Attila and the Hunnish-Magyar Kinship în: Hungarians and Europe in the Early Middle Ages: An Introduction to Early Hungarian History, p. 423–428
Vercamer 2017. | Grischa Vercamer, The Origins of the Polish Piast Dynasty as Chronicled by Bishop Vincent of Kraków (Wincenty Kadłubek) to Serve as a Political Model for His Own Contemporary Time
Popa-Lisseanu 1935. | Tipărituri românești, Cronica lui Nestor despre români (din manuscrisul călugărului Laurențiu, 1377) apud. Gheorghe Popa-Lisseanu, Izvoarele Istoriei Românilor (Fontes Historiae Daco-Romanorum). Volumul VII. Cronica lui Nestor.
Nagy 2014. László Nagy, Meddig terjed az alternativas hatara?
Ungváry 2017. Krisztián Ungváry, One Camp, One Banner: How Fidesz Views History. În: Magyar, Bálint, Júlia Vásárhelyi (editori), Twenty-Five Sides of a Post-Communist Mafia State

Comentarii
Trimiteți un comentariu